Wzmacniacz 4xGU50 » SP9XUH - Polska Radiostacja Amatorska >

<-- MENU dla stron PAGU74B -->
 QTH Loc:  JN99WX    ITU: 28    DXZone: 15    Powiat: (M)KR    Gmina: KR11      
   
 
Antena Inverted V na 40 m
Balun prądowy 1:1
Miernik częstotliwości 100 MHz
Wzmacniacz 4 x GU50
Moduł pomiarowy MP-2010 

Informacje o zawartości strony

Wpisz znak

Księga gości

Moje GG
Bez tytułu 1

Wzmacniacz MC PowerAmp 400 4xGU50

MC PowerAmp 400 - artykuł

pełna dokumentacja - zip


 

   Do budowy wzmacniacza w.cz. na pasma KF przymierzałem się wielokrotnie zadając sobie pytanie, lampowy czy tranzystorowy. W roku 2011, kiedy powstała ta konstrukcja, bez problemu można było kupić tranzystory o mocy rzędu setek watów dedykowane do wzmacniaczy w.cz. Jednak ostatecznie zdecydowałem się na lampy i to jak najtańsze. Był to mój pierwszy wzmacniacz jaki wykonałem i prawie pewne było, że podczas uruchamiania wystąpią „niespodzianki” które w przypadku tranzystorów czy „lepszych” lamp mogą być bardzo kosztowne. Ostatecznie zastosowałem tanie lampy GU50, które akurat posiadałem.
 Po dłuższym czasie użytkowania wzmacniacza mogę powiedzieć, że jestem z nich jak i z całej konstrukcji zadowolony. Uzyskiwana moc na poziomie 400 ÷ 450 W na dolnych pasmach i 180 ÷ 200 W na 28 MHz (sterowanie 40 W) wydaje mi się adekwatna do zastosowanych lamp, zwłaszcza że są aż cztery, co przy ich znacznej rezystancji wyjściowej powoduje spore problemy na wyższych pasmach. Doświadczenia jakie zebrałem podczas konstruowania i uruchamiania, na pewno przydadzą się przy budowie wzmacniacza na bardziej ambitnej lampie, lampach, a może nawet tranzystorach.
 
  UWAGA!. W URZĄDZENIU WYSOKIE NAPIĘCIE.
Należy zachować szczególną ostrożność podczas prac przy budowie i uruchamianiu układów wzmacniacza, w których panuje wysokie napięcie. Dotknięcie elementów będących pod napięciem, grozi śmiercią. 
 
Pamiętaj, że nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z użycia zawartych tu wiadomości, opisanych rozwiązań technicznych, układów, podzespołów i oprogramowania.
WYKORZYSTUJESZ JE NA WŁĄSNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ !
 
Dołożyłem wszelkich starań, aby zawarte w dokumencie informacje były jak najdokładniejsze i nie zawierały błędów, ale pomimo wielokrotnego sprawdzania treści coś mogło umknąć mojej uwadze za co z góry przepraszam.

   

     


  PA GU50 - elementy   PA GU50 - obsługa, oprogramowanie  





A ELEKTRONIKA


1. Założenia konstrukcyjne.

1.1 Ogólne.
   
  - praca na wszystkich pasmach KF: 160 ÷ 10 m 
- sterowanie w katodzie mocą 40 ÷ 50 W
- napięcie anody 1100 V
- siatka sterująca G1
  - odbiór - napięcie blokowania lamp -100 V
- nadawanie - napięcie regulowane w zakresie od -3 V do -65 V (minus). Możliwość ustawienia dwóch
  prądów spoczynkowych dla CW i SSB.
Przełączanie CW/SSB przyciskiem z panelu przedniego.
 
  - siatka przyspieszająca G2 - napięcie +280 V
- układ sterowania i zabezpieczeń oparty na mikrokontrolerze Atmega
- wizualizacja parametrów na wyświetlaczu LCD 4x20 znaków

1.2 Parametry mierzone przez mikrokontroler.
   
  - napięcie anody
- prąd anody
- prąd siatki przyspieszającej
- moc padająca i odbita oraz współczynnik SWR
- moc sterująca – opcja, mostek pomiarowy na płytce filtrów LPF, pomiar mocy padającej, odbitej i SWR
- temperatura w bloku lamp

1.3 Układ zabezpieczeń.
   
  - zaniżenie napięcia anody
- przekroczenie:
 
  - napięcia anody
- prądu anody
- prądu anody w trybie odbiorczym
- prądu siatki przyspieszającej
- mocy odbitej RFL (wyjście PA)
- współczynnika SWR (wyjście PA)
- mocy sterującej
 
  - działania układu miękkiego startu transformatora WN
- kontrola napięć:
 
  - siatki sterującej – tylko napięcie –100 V blokujące lampy
- siatki przyspieszającej +280 V
- żarzenia AC 12,6 V – tylko stan załączenia
 
  - termiczne 

1.4 Sterownik.
   
  - mikrokontroler Atmega 644 lub 1284 (obudowa DIP-40)
- załączanie i wyłączanie wzmacniacza z zachowaniem odpowiednich procedur
- przeliczanie i wyświetlanie mierzonych parametrów na LCD 4x20 znaków
- kontrola nad prawidłowym przełączaniem nadawanie/odbiór
- nadzór nad układem zabezpieczeń i odpowiednia reakcja na usterki
- wbudowane MENU
- dwie wersje językowe: polska i angielska


2. Pentoda GU50.
 
   Pentoda przeznaczona do generatorów i wzmacniaczy mocy pracujących na metrowych długościach fali. 
 

Parametry elektryczne

 Napięcie żarzenia, V
.........
Prąd żarzenia, A ................
Nachylenie charakterystyki
(nap. anody - 800V,
  nap. siatki 2 - 250 V,
  nap. siatki 1 - minus 5V
 prąd anody - 50 mA), mA/V
Napięcie polaryzacji
w punkcie pracy, V .............
Poj. międzyelektr., pF
   wejściowa, najwyżej ........
   wyjściowa, najwyżej ........
Moc wyjściowa, W max.
  dla nap. anody - 800V,
  nap. siatki 2 - 250 V,
  nap. siatki 1 - minus 100V
  prąd anody - 150 mA
........
  po 1750 godz. pracy .........


12,6
0,6-0,85




3-5,5

25-55

13-15
10,3




55
40
Wartości maksymalne

Napięcie żarzenia, V ........
Napięcie anody dla
długości fali, V
   6,5 m i dłuższych
..........
   6,5 - 4,5 m .....................
   4,5 - 3,5 m .....................
   3,5 - 2,5 m .....................
Nap. siatki 2, V .................
Nap. katoda-żarzenie, V ..
Moc strat, W
   anoda ............................
   siatka 2 ..........................
   siatka 1 ..........................
Temperatura ...................


11,3-13,9


1000
800
700
600
250
200

40
5
1
200


3. Schematy.

3.1 Schemat blokowy - schemat 1.
Schemat 1 - Schemat blokowy.
 
   Układy wzmacniacza zmontowano na kilku osobnych płytkach - modułach. Taka konstrukcja wydaje się być dobrym rozwiązaniem które umożliwia łatwiejsze uruchamianie, a także daje możliwość wykorzystania modułów w innych konstrukcjach.
 
A - blok lamp, przełącznik napięcia siatki G1 (PCB_A).
B - załączanie wzmacniacza, „miękki start” transformatora TR1 (WN, SN) i TR2 (żarzenia), kontrola napięcia żarzenia (PCB_B).
C - zasilacz napięcia anody i siatki przyspieszającej G2, pomiar napięcia i prądu anody, pomiar prądu i kontrola napięcia siatki G2 (PCB_C).
D - bezpieczniki (PCB_D).
E - sterownik mikroprocesorowy (PCB_E, PCB_E1).
F - przycisk POWER i dioda LED sygnalizacji stanu załączenia wzmacniacza (PCB_F).
G - interfejsy wejść/wyjść, zasilacz napięcia siatki sterującej G1 i jego kontrola, zasilacze niskich napięć: +5V, +12V, +24V, sterowanie przełączaniem RX/TX, układ chłodzenia (PCB_G).
G1 - submoduł zasilacza siatki sterującej – modernizacja (PCB_G1),
H - przełącznik RX/TX wejścia wzmacniacza (PCB_H).
I - pomiar SWR i mocy wyjściowej (PCB_I).
J - wyjściowy filtr antenowy (PCB_J).
K - czujniki temperatury (PCB_K).
L - wejściowe filtry LPF (opcja).


3.2 Blok lamp.

Schemat 2.
Schemat 2 - Blok lamp.
 
   Lampy sterowane są w katodzie przy zasilanych siatkach sterujących i przyspieszających, a uziemionych ekranujących.
   Napięcie 1100 V z zasilacza wysokiego napięcia, poprzez dławik anodowy L7 i antyparazyty L1/R1 ÷ L4/R4, podawane jest na anody poszczególnych lamp.
   Kondensatory blokujące C1 i C2 poza odpowiednią wytrzymałością napięciową powinny mieć także dużą wytrzymałość prądową w.cz. Indukcyjność dławika anodowego nie jest zbyt dużą (140 µH), co na najniższych pasmach powoduje powstawanie bardzo dużych prądów w.cz. Dla zapewnienia dobrej ochrony kondensatorów elektrolitycznych zasilacza anody, czyli żeby napięcie w.cz. na nich nie przekraczało max. 10 V rms, pojemność kondensatora blokującego nie powinna być mniejsza niż 6 nF przy założeniu napięcia anody 1100 V i prądu 0,4 A (sposób wyliczania wartości kondensatora przedstawiono w punkcie 3.2 rozdziału B). Napięcie w.cz. nie jest zbyt „zdrowe” dla elektrolitów gdyż powoduje ich nagrzewanie, a w konsekwencji utratę pojemności.
   Na siatki sterujące lamp podawane jest napięcie ujemne: podczas „odbioru” –100 V blokujące lampy, a po przejściu na „nadawanie” o wartości ustalającej prąd spoczynkowy: CW - 80 mA, SSB – 60 mA. Przełączanie napięć realizuje przekaźnik K1 (schemat 3) zamontowany na płytce pod lampami. Kondensatory C3 ÷ C6 przylutowane są bezpośrednio do nóżek cokołów lamp. Do nich doprowadzone jest (wprost z zasilacza) napięcie +280 V. Osiem kondensatorów C7 ÷ C14 odkłucających napięcie żarzenia AC 12,6V przylutowano jedną stroną do nóżek 4 lub 8 cokołów lamp, a drugą  do masy.
   W skład filtra PI wchodzą: cewka L5 (pasma 10 ÷ 28 MHz) i L6 (pasma 1,8 ÷ 7 MHz), anodowy kondensator strojeniowy C11, antenowy kondensator strojeniowy C13, dodatkowe kondensatory pasma 160 m - C12, C14 oraz 4-sekcyjny 11-to pozycyjny przełącznik kalitowy PR1 o średnicy płytki 40 mm. Mając do dyspozycji 5-sekcyjny przełącznik pasm można rozbudować wzmacniacz o wejściowe filtry LPF. Przewidziano je jako opcje ponieważ na wyjściu toru nadawczego każdego współczesnego transceiver znajdują się tego typu filtry i ich powielenie tylko nieznacznie poprawi tłumienie sygnałów niepożądanych.
   Należy pamiętać, aby kondensator blokujący przedostanie się stałego napięcie anody do filtra PI a w konsekwencji gniazda anteny wyjściowej, miał odpowiednią moc i napięcie pracy. W PA zastosowano kondensator 2,2nF/6kV o mocy 40 kVar (C15).
 
  L1/R1, L2/R2, L3/R3, L4/R4; dławiki antyparazytowe 
  L5 – cewka pasm 30 ÷ 10 m 
  L6 – cewka pasm 160 ÷ 40 m 
  L7 – dławik anodowy 
C16 – kondensator anodowy – dzielony: 6/64 pF, 15/180 pF 
  C17 - kondensator anodowy pasma 160m 
  C18 – kondensator antenowy – dzielony 40/1200 pF, 25/770 pF 
  C19 – kondensator antenowy pasma 160m  
           Uwaga: Podcza zestrajania filtra PI zmniejszono pojemność z 2x680 pF do 680 pF !.
  PR1 – przełącznik kalitowy  

Schemat 3.
 
Schemat 3 - Blok lamp.
 
   Elementy znajdujące się na schemacie 3 wlutowane są w płytkę PCB_A zamontowaną pod blachą mocowania obudów i cokołów lamp. 
   Sygnał sterujący doprowadzony z modułu przełączania RX/TX wejścia wzmacniacza (schemat 13, lub filtra LPF jeżeli został zamontowany) do punktu RF OUT przekazywany jest do dławika katodowego (L8) i katod lamp poprzez dodatkowy kondensator separacyjny C26.
   Do gniazda J2 doprowadzone są z zasilacza siatki sterującej dwa napięcia ujemne: jedno blokujące lampy (-100 V, odbiór) oraz drugie którego wartość ustala odpowiedni prąd spoczynkowy lamp (nadawanie). Które z nich podawane jest na siatki sterujące zależy od położenia zestyku przekaźnika K1 sterowanego przez procesor.


3.3 Układ załączania wzmacniacza, żarzenie (B, PCB_B) - schemat 4.
 
  Schemat 4 - Załączanie PA, żarzenie.
 
   Po załączeniu wyłącznika głównego SW1sec napięcie sieci podawane jest na zestyki przekaźnika K100 (załączanie transformatora TR1) oraz transformator TR3 zasilaczy niskich napięć. Filtr DL100, C100 ÷ C102 zabezpiecza przed przedostawaniem się do sieci zakłóceń z układów wzmacniacza.

   Transformator TR1 zasilaczy wysokich napięć: anody i siatek, to toroid o mocy 1100 VA. Aby złagodzić „szarpnięcie” znacznego prądu w chwili jego załączenia (co mogło by doprowadzić do przepalenia bezpieczników), na czas rozruchu w szereg z uzwojeniem pierwotnym wpięte są rezystory R101 ÷ 104 (4,7Ω / 5W). Po czasie określonym w programie (1s) rezystory są zwierane przez zestyk przekaźnika K101, a transformator zasilany jest pełnym napięciem sieci. Drugi zestyk przekaźnika K101 dostarcza informacji o stanie układu „miękkiego startu” – PSOK = „0” → rezystory zwarte.

   Transformator żarzenia TR2 dostarcza napięcia 12,6 V i prądu ok. 4 A (toroid o mocy 50 W). Zimne żarniki lamp mają małą rezystancję, co w chwili podania napięcia powoduje przepływanie przez nie znacznego prądu który może doprowadzić do ich przepalenia. Dlatego zastosowano układ opóźniający podanie pełnego napięcia na żarniki. Realizują to dwa rezystory R106, R107 wpinane na określony czas w szereg z uzwojeniem pierwotnym transformatora. Czas po którym styki  przekaźnika K102 zewrą rezystory i na transformator podane zostanie pełne napięcie sieci odliczany jest przez „czasówkę” zbudowaną na układzie NE555 (U100). Przy wartościach elementów: R100 = 100k, C107 = 100µF, C108 = 1000µF czas ten wynosi około 12 ÷ 14 sekund.
   Informacji o „istnieniu” napięcia żarzenia dostarcza układ w skład którego wchodzą elementy: C110, C111, D106, R111, R112, U101. Sygnał UzOK = 0 V – jest napięcie, UzOK = 5 V – brak napięcia. To proste rozwiązanie ma jednak wadę - nie jest wykrywane zaniżenie napięcia (np. nie zadziałanie przekaźnika K102) a jedynie całkowity jego brak i to dopiero po czasie rozładowania się kondensatora C11.
 
 
Uwaga:  Nie zadziałanie przekaźnika K102 nie spowoduje uszkodzenia rezystorów R106, R107. Ich moc znamionowa (sumarycznie 20 W) jest dwukrotnie większa od mocy wydzielającej się na nich przy maksymalnym poborze prądu, ok. 11 W przy 3,4 A czterech lamp. Obniżenie o ok. 50 V napięcia zasilającego uzwojenie pierwotne transformatora TR2 powoduje spadek napięcia żarzenie do ok. 10 V. Żarniki nie powinny być zasilane tak niskim napięciem, dlatego w przypadku stwierdzenia nienaturalnego spadku mocy wyjściowej należy sprawdzić obwód żarzenia. 


3.4 Zasilacz napięcia anodowego (C, PCB_C) - schemat 5.
 
  Schemat 5 - Zasilacz napięcia anodowego.
 
   W każdej gałęzi mostka prostowniczego pracują dwie połączone szeregowo diody BY255 (1300V, 3A). Do każdej z nich dołączony jest równolegle rezystor wyrównujący rozkład napięcia oraz kondensator odkłócający. Przy dostarczaniu z transformatora napięcia AC 820 V na wyjściu zasilacza otrzymujemy napięcie stałe o wartości ok. 1100 V. Cztery połączone szeregowo kondensatory 470µF/450V pozwalają filtrować napięcie do wartości 1800 V, a więc dużo większe niż dostarczane z mostka Graetz’a. Należy pamiętać, aby rezystory zapewniające proporcjonalny rozkład napięcia na kondensatorach filtra miały odpowiednią wytrzymałość napięciową i moc.

   Pomiar napięcia odbywa się na dzielniku rezystancyjnym R213 ÷ R220. Jest on dobrany tak, aby przy napięciu wyjściowym 1500 V na rezystorach R219, R220 odkładało się napięcie 2,5 V (równe referencyjnemu przetworników A/D). Dioda Zenera D209 zabezpiecza wejście przetwornika A/D procesora przed przekroczeniem bezpiecznego napięcia 5 V, np. przy rozwarciu rezystorów R219, R220.

Pomiar prądu.
   Na rezystorach R222 ÷ R224 odkłada się napięcie proporcjonalne do prądu pobieranego z zasilacza. Napięcie to (ujemne) podawane jest na wejście odwracające wzmacniacza LM358 (U6), a po wzmocnieniu (2 ÷ 3 krotnym) do przetwornika A/D mikrokontrolera. Podkówką P200 możemy regulować wzmocnienie wzmacniacza i dokładnie ustawić wartość prądu wskazywaną na wyświetlaczu LCD.
 


3.5 Zasilacz napięcia siatki przyspieszającej (C, PCB_C) - schemat 6.
   
  Schemat 6 - Zasilacz siatki przyspieszającej.
 
   Do zasilania siatek przyspieszających potrzebne jest źródło dostarczające napięcia stałego +280 V i prądu
ok. 70 mA.
   W przedstawionym na schemacie zasilaczu szeregowym jako element wykonawczy zastosowano tranzystor unipolarny IRF830 (T200) dla którego źródłem napięcia odniesienia jest dioda Zenara 280 V (D211, lub dwie diody połączone szeregowo).

Kontrola napięcia.
   Napięcie wyjściowe nie jest mierzona w pełnym zakresie, a jedynie kontrolowane jest jego ”istnienie”. Rezystory R244 ÷ R246 obniżają napięcie do wartości ok. 1,3 V – na anodzie diody transoptora. Przy oświetlonym fototranzystorze na jego kolektorze panuje napięcie bliskie zeru, co dla układu kontroli oznacza prawidłową pracę zasilacza – Ug2OK = 5 V. Na rezystorach R244 ÷ R246 wydziela się znaczna ilość ciepła i muszą one być odpowiedniej mocy. Na schemacie są trzy rezystory  10k/5W, natomiast fizycznie zamontowano dwa 22k/5W.

Pomiar prądu.
   Napięcie które odkłada się na rezystorach R249 i R250 - proporcjonalne do przepływającego przez nie prądu - podawane jest na wejście odwracające wzmacniacza U202A. Po odwróceniu (praktycznie bez wzmocnienia), sygnał z wyjścia wzmacniacza dostarczany jest do procesora gdzie zostaje zmierzony i przeliczony na odpowiadającą mu wartość prądu siatki. Potencjometrem P201 można zmienić wzmocnienie wzmacniacza, co pozwala ustawić wskazania wyświetlacza tak, aby były zgodne z faktycznie pobieranym prądem.

Warystor VR200 zabezpiecza zasilacz przed uszkodzeniem w przypadku wystąpienia przepięć i wyładowań w lampach. Rezystory R233 ÷ R236 stanowią obciążenie dla układu stabilizacji.
 
Uwaga:  Nieobciążony zasilacz pobiera pewien prąd na „własne potrzeby” który jest mierzony przez układ pomiaru prądu. Aby wyświetlacz wskazywał rzeczywistą wartość prądu pobieranego z zasilacza, należy zmierzyć (odczytać z LCD) prąd jałowy zasilacza i wpisać go do parametru Ig2_COR menu Regulacja. 


3.6 Transformator TR1, bezpieczniki (D, PCB_D) - schemat 7.
 
  Schemat 7 - Transformator TR1, bezpieczniki.
 
   Transformator TR1 zasilacza wysokiego i średniego napięcia to toroid o mocy 1100 VA. Dla czterech lamp GU50 wystarczająca jest moc 800 VA, a nawet i mniejsza. Wybór rdzenia 1100 VA spowodowany był ceną która była nieznacznie większa niż za transformatory mniejszej mocy oraz  możliwością ewentualnego wykorzystania go w wzmacniaczu o większej mocy.

   Poniższe informacje dotyczą uzwojeń wtórnych zmodernizowanego w stosunku do wykonanego przez firmę transformatora. Nie chcąc dewastować ładnie wykonanego trafa, potrzebne dodatkowe uzwojenia (brakujące, zwiększające napięcie) zostały dowinięte na wierzch i odpowiednio połączone. Oczywiście wykonując nowy transformator najlepiej nazwoić go „na wymiar”.
 
 
SEC I  –     820 V dla napięcia anody ok. 1100V, 860 V dla napięcia anody ok. 1150 V 
SEC II, SEC VII –   zasilacz siatki przyspieszającej.
Napięcie 230 V uzwojenia SEC II przewidziane było dla wcześniejszej wersji zasilacza. Zasilacz przedstawiony na schemacie 6 potrzebuje napięcia     250 V, które uzyskano przez dowinięcie uzwojenia SEC VII i połączenie go szeregowo z SEC II.
 
SEC III –   zasilacz siatki sterującej – napięcie blokowania lamp 
SEC IV –   nie używane 
SEC V –   pierwszy regulator napięcia siatki sterującej – prąd spoczynkowy 
SEC VI –   drugi regulator napięcia siatki sterującej – prąd spoczynkowy  
 
   Uzwojenia wtórne transformatora zostały zabezpieczone przed uszkodzeniem bezpiecznikami szklanymi 5x20 mm. Oprawy PCB bezpieczników B200 ÷ B203 zamontowane są na dodatkowej płytce PCB_D. Oprawę bezpiecznika B204 przylutowano do jednego z wyprowadzeń uzwojenia SEC VI. Rezystory R260, R261 służyły do obniżenia napięcia wcześniejszej wersji zasilacza siatki przyspieszającej. Można je pozostawić co będzie dodatkowo ograniczało uderzenie prądu w chwili załączenia transformatora lub zastąpić zworkami. 


3.7 Sterownik mikroprocesorowy (E, E1, PCB_E, PCB_E1) - schemat 8.
 
  Schemat 8 - Sterownik mikroprocesorowy.
 
   W sterowniku można zamontować mikrokontroler Atmega 664 lub 1284 firmy Atmel. Procesor taktowany jest zegarem o częstotliwości 16 MHz.
   Szczególne znaczenie dla stabilnej pracy procesora w pobliżu mocnego pola magnetycznego ma nie tylko ekranowanie ale i sposób jego zasilania. Rozważano zastosowanie stabilizatora liniowego lub przetwornicy DC\DC. Ostatecznie użyto typowego stabilizatora 7805 i po długim czasie eksploatacji wzmacniacza okazał się on wystarczający. Bardzo ważne jest dobre odfiltrowanie napięcia w zasilaczu, a jeszcze ważniejsze bezpośrednio przy nóżkach zasilania procesora. Oprócz elementów obwodu zasilania wlutowanych w płytkę, dolutowano bezpośrednio do nóżek 10 i 30 a masę (jak najbliżej) kondensatory 100nF.
   Reset mikrokontrolera można wykonać naciskając przycisk SW305 (przy normalnej pracy rezystor R311 utrzymuje na linii RESET procesora stan wysoki), co okazało się bardzo przydatne podczas testowania oprogramowania. Nie należy resetować procesora podczas normalnej eksploatacji. Samoczynny restart procesora następuje w chwili obniżenia się napięcia zasilania poniżej 4,5 V - ustawiane bitami konfiguracyjnymi (fusebit) lub błędu programowego – zadziałanie Watchdog. Nie zastosowano dodatkowego zewnętrznego układu restartu, np. DS1815.
   Gniazdo ISP (J305) pozwala programować procesor w układzie, bez potrzeby wyjmowania go z podstawki. Przełącznikiem DS300 odłączamy od procesora układy sterowane z linii programujących. Nie wykonanie tej operacji może skutkować brakiem możliwości lub błędnym zaprogramowaniem pamięci.
   Napięcia referencyjnego +2,5 V dla przetworników A/D dostarcza układ TL431 (U304).
   Wykonywane operacje i zarejestrowane przez procesor zdarzenia sygnalizowane są sygnałami dźwiękowymi wydobywającymi się z aktywnego generatora piezo (5 V, BUZ300). Jest on sterowany z portu PC0 (BUZZER) procesora.

   Wzmacniacz wyposażono w monochromatyczny wyświetlacz LCD 4x20 znaków typu LCD-AC-2004H-FIW K/W-E6 C PBF. Sterowany jest najczęściej stosowanym (chyba) sposobem czyli przy użyciu 6-ciu linii mikrokontrolera (PC1 ÷ PC7, transmisja bez potwierdzenia odbioru): RS, E i cztery bajty danych D4 ÷ D7. Można zastosować dowolny wyświetlacz o takim sposobie sterowania i organizacji 4x20 znaków.
Jasność podświetlania regulowana jest płynnie z generatora PWM procesora (OC1A, PD5), którego sygnał wzmacniany jest przez tranzystor T302 (2SA1013). Rezystor R318 ogranicza  prąd diod LED podświetlania. Zworkami JP302, JP303 ustalamy czy jasność ma być regulowana (JP302 zwarta, JP303 rozwarta) czy stała (JP302 rozwarta, JP303 zwarta).
Założenia projektowe przewidywały możliwość regulacji kontrastu znaków. Ostatecznie zrezygnowano z tego, gdyż zakres regulacji kontrastu dla zastosowanego wyświetlacza jest bardzo mały – 3, 4 kroki PWM. Kontrast regulujemy podkówką P300, pamiętając o wcześniejszym prawidłowym ustawieniu zworek JP300, JP301. Układ regulacji kontrastu z wzmacniającym sygnał PWM tranzystorem T301 nie jest całkowicie niewykorzystany. Sterowana jest z niego dioda LED „SSB” sygnalizująca pracę w trybie SSB, która w pierwotnej wersji zapalana byłą zestykiem przekaźnika K402 (schemat 11). Ze względu na to, że układy automatyki zasilane są od momentu załączenia wyłącznika głównego, dioda ta świeciła się także w stanie czuwania co nie było zbyt ładne wizualnie przy wygaszonym wyświetlaczu.
 
Uwaga:  Należy wykonać modyfikację !
Do pin 1 gniazda J302 nie doprowadzamy sygnału z pin 1 J417 modułu G. Łączymy przewodem pin zworki JP301 od strony kolektora tranzystora T301 z pin 1 gniazda J302 lub polem lutowniczym oznaczonym SLED na PCB_E.
Do rejestru generatora PWM OC1B wpisywane są tylko dwie wartości: 0 – dioda zgaszona, 255 – dioda zapalona.
 
 
   Przycisk POWER (SW300) załączania/wyłączania wzmacniacza oraz dioda LED (D300) sygnalizująca stan załączenia zamontowane są na osobnej płytce PCB_F. Dwukolorowy LED sterowany jest z jednej linii procesora - PB7 (ONOFFLED). Przy niskim stanie linii PB7 na wyjściu bufora U301A jest stan wysoki i dioda świeci na czerwono – czuwanie. Przy wysokim stanie linii PB7 wyjście U300A przyjmuje stan wysoki i dioda świeci na zielono - wzmacniacz załączony. 
   Na płytce PCB_E1 zamontowane są przyciski sterujące SW301 ÷ SW304 oraz diody LED D301 ÷ D303 sygnalizujące stan pracy wzmacniacza. Przyciski podłączone są bezpośrednio do portu procesora, którego wejścia oprócz wewnętrznego pull-up „podciągnięte” są do +5 V rezystorami R300 ÷ R303.
   Dioda LED D301 (OPERATE) sygnalizująca sterowanie wzmacniacza z transceivera: świeci – wzmacnianie sygnału z TRX, zgaszona – bez wzmacniania, sterowana jest z linii PB4 (OPRBYPASSON) poprzez bufor U300F.
 
Uwaga:  Płytka PCB_E1 zamocowana jest do płytki PCB_E czterema śrubami przechodzącymi przez dystanse ustalające odległość pomiędzy płytkami.
Polaczenia elektryczne wykonujemy miedzianym drutem. „Szpilki” wlutowujemy w płytkę PCB_E1, a następnie wsuwamy je w odpowiednie otwory PCB_E. Po skręceniu śrub szpilki przylutowujemy do PCB_E. Ilość połączeń jakie należy zrobić zależy od wykonania płytki PCB_E:
 
a)  jednowarstwowa – wszystkie połączenia: GNDI, GNDO, +5VI, +5VO, OPER, PREV, NEXT, SSB, OLED, CLED, SLED. Wykonanie polaczeń GNDO, +5VO jest nieodzowne, ponieważ w tej wersji PCB poprzez płytkę PCB_E1 zasilane są niektóre układy płyty głównej PCB_E. 
b)  dwuwarstwowa – jak w punkcie a) oprócz GNDO, +5VO.  
 
   Pomiar temperatury w bloku lamp wykonywany jest przez dwa niezależne układy. Jednym z nich - można powiedzieć główny, gdyż steruje pracą wentylatora chłodzenia lamp - jest scalony czujnik DS18B20 (U305) zamontowany na płytce PCB_K w komorze lamp. Linia sygnałowa DS18B20 podłączona jest do portu PB5 skonfigurowanego jako szyna 1-wire. Rezystor R308 jest niezbędny ponieważ wydajność prądowa linii procesora jest zbyt mała aby komunikacja czujnik ↔ procesor  przebiegała prawidłowo.

Linie PD6 (FANON) i PD0 (FANSPEED) procesora, poprzez bufory U302D, U302E sterują przekaźnikami: K401- załączenie wentylatora, K400 -  szybkie obroty wentylatora (schemat 10).
 
Uwaga:  Rezystory oznaczone na schemacie Rpod (4,7 k) zostały dołożone podczas uruchamiania wzmacniacza. Ich zadaniem jest utrzymanie niskiego potencjału (0 V) na wejściach bramek przez czas od załączenia wzmacniacza do wystartowania procesora. Zapobiega to pojawianiu się stanów nieustalonych i np. „klapaniu” przekaźników.
Płytka nie została zmodyfikowana ! Rezystory dolutowano od spodu płytki, od nóżek układów scalonych do masy.
 


3.8 Sterownik mikroprocesorowy (E, PCB_E) - schemat 9.
 
  Schemat 9 - Sterownik mikroprocesorowy.
 
   W chwili załączenia wzmacniacza w stan PRACA przyciskiem POWER stan wysoki linii PD2 (POWERON) wprowadza w stan przewodzenia tranzystor T303, a co za tym idzie załączenie przekaźnika K100 (schemat 4) i podanie napięcia sieci na transformatory T1, T2. Rezystory „miękkiego” startu  (R101 ÷ R104) transformatora T1 zwierane są w momencie zadziałania przekaźnika K101. Załącza go tranzystor T304 sterowany z portu PD1 (PSOFF) poprzez driver U306D. Czas opóźnienia załączenia przekaźnika K101 w stosunku do K100 ustalony jest w programie; aktualnie 1 s. 
   Ograniczona liczba linii portów mikrokontrolera spowodowała, że informacja o stanie pewnych układów wzmacniacza przekazywana jest do procesora w postaci jednego sygnału NAPPOMOK – port PA7. Stan logiczny NAPPOMOK jest iloczynem (U308A) stanów: PSOK – „miękki start” transformatora TR1, UzOK – napięcie żarzenia, Ug2OK – napięcie siatki przyspieszającej i Ug1OK – napięcie siatki sterującej. Stan niski (0) wejścia PA7 informuje program o prawidłowej pracy kontrolowanych układów.

   Zmiana przyciskiem MODE trybu pracy SSB/CW powoduje zmianę prądu spoczynkowego lamp. Realizuje to przekaźnik K402 (schemat 11) załączany tranzystorem T305 z portu PD3; stan niski – SSB, wysoki – CW.

   Dwa sygnały: KEYIN i POWQRO odpowiadają za przejście wzmacniacza na nadawania (odbiór).  Zmiana stanu wejścia PD7 (KEYIN) z wysokiego (1) na niski (0) jest informacją dla programu, że transceiver przeszedł na nadawanie. W tym momencie - jeżeli wszystkie układy wzmacniacza pracują prawidłowo - wyjście PC1 (POWQRO) przyjmuje stan wysoki (1) i poprzez bufor U302A wysterowane zostają pozostałe układy przełączające (schemat 12).

   Wspomniany w poprzednim punkcie sygnał OPRBYPASSON oprócz zapalania/gaszenia diody LED „OPER” sygnalizującej stan załączenia OPERATE, steruje także przekaźnikiem K403 którego zestyki przyłączają sygnały KEYIN (przełączanie nadawanie/odbiór) i KEYOUT (zezwolenie nadawania) gniazd JACK do układu automatyki.
 
Uwaga: Układ z elementami U302 (bufory A, B, C), T306 został zdublowany na płytce PCB_G – U410 (bufory A, B, C), T406.

Montaż elementów na PCB_E i PCB_G:
 
a)  gniazdo J312 połączono z gniazdem J419.
Montujemy elementy: C344 ÷ C446, J312, L317 ÷ L319, R338, Rpod, T306, U302.
Na płytce interfejsów PCB_G nie montujemy elementów: C444 ÷ C447, J420, L413 ÷ L415, R426, T406, U410.
 
b)  gniazdo J312 połączono z gniazdem J420.
Montujemy elementy: C344 ÷ C446, J312, L317 ÷ L319, R338, Rpod, U302.
Nie montujemy T306, zwieramy pola lutownicze źródło – bramka.
Na płytce interfejsów PCB_G montujemy elementy: C444 ÷ C447, J420, L413 ÷ L415, R426, T406, U410.
 
  W opisanym wzmacniaczu zastosowano rozwiązanie z punktu b). 
 
   Napięcia z układów pomiarowych SWR/PWR dopasowane zostają do wartości potrzebnych dla przetworników A\D dzielnikami: 
     - R328/R329, R330/R331 – mostek wyjścia PA, podział 1:2,
     - R332/R333, R334/R335 – mostek wejścia PA, podział 1:4.


3.9 Chłodzenie, zasilacze niskich napięć (G, PCB_G) - schemat 10.
 
  Schemat 10 - Zasilacze niskich napięć, chłodzenie.
 
   Lampy schładzane są strumieniem powietrza wytwarzanym przez wentylator (92 x 92 mm,      80 m3/h) zamontowany na tylnej ściance obudowy. 

   Wentylator sterowany jest na dwa sposoby:
 
a)  programowo.
Załączenie wentylatora i zmiana prędkości obrotowej następuje na podstawie temperatury odczytanej z czujnika DS18B20. Wentylator załączany jest przekaźnikiem K401 (wolne obroty) sterowanym z portu PD6 poprzez tranzystor T401. Wentylator uzyskuje pełne obroty w chwili zadziałania przekaźnika K400 (sterowany z portu PD0 poprzez tranzystor T400), którego zestyk zwiera rezystory R403, R404 - silnik zasilany jest napięciem znamionowym 24 V.
Wartości temperatur przy których nastąpi załączenie lub zmiana prędkości obrotowej wentylatora należy ustawić w menu Regulacja.

Uwaga ! Gniazdo J304 modułu sterownika można połączyć z gniazdem J411 (wtedy nie montujemy:C416 ÷ C418, J412, L403, L404, U404) lub z J412.
 
   
b)  sprzętowo
Jest to układ załączania wentylatora w przypadku nieprawidłowego działania lub uszkodzenia podstawowego programowego sterowania wentylatorem.

Regulator temperatury zbudowano na układzie NE555 (U403). Czujnikiem temperatury jest termistor TH400 (22 k) zamontowany wraz z DS18B20 na płytce PCB_K w komorze lamp. Potencjometrem P400 ustawiamy próg załączenia/wyłączenia wentylatora w zakresie od 60 do 100 ˚C. Po osiągnięciu (narastanie) ustawionej temperatury, na wyjściu OUT U403 pojawia się potencjał zasilania (+12 V) powodujący wprowadzenie w stan przewodzenia tranzystory T400, T401 i załączenie wentylatora na pełne obroty.
 
   
Uwaga: Potencjometr P400 najlepiej jest ustawić tak, aby „awaryjne” załączenie (wyłączenie, tylko od układu sprzętowego) wentylatora nastąpiło przy temperaturze większej niż ustawiono w parametrze T_FAST (programowe załączenie szybkich obrotów wentylatora), a najlepiej T_MAX (maksymalna temperatura w komorze lamp, wyłączenie PA).
Temperatura sprzętowego „awaryjnego” załączenia i wyłączenia wentylatora jest taka sama. Odpowiednie ustawienie wartości temperatur obu układów sterowania, zapewnia bardziej komfortową, dla naszych uszu pracę wentylatora.
 
 
Zasilacze napięć pomocniczych:

   +5 V – procesor, interfejs I/O, pomiary prądów, miernik SWR/PWR,
   +12 V – chłodzenie,
   +24 V – chłodzenie, przełączanie RX/TX i filtrów pasmowych,

zbudowane zostały na stabilizatorach napięcia 7805T (U400), 7812 (U401) i 7824 (402). Ich obciążalność prądowa i moc jest znacznie większa niż zapotrzebowanie elektroniki i przekaźników które wynosi: 800 mA dla 5 V, 300 mA dla 12 V i 200 mA dla 24V.
 


3.10 Zasilacz napięcia siatki sterującej (G, PCB_G) - schemat 11.
 
  Schemat 11 - Zasilacz siatki sterującej.
 
   Zasilacz dostarcza napięcia: 
 
a)  stałej wartości -100 V – blokowanie lamp.
W tym prostym układzie elementem zapewniającym w miarę stabilne napięcie jest dioda Zenera D410 (100V) sterująca bezpośrednio bazę tranzystora BUX85 (T402).
Informacji o „istnieniu” napięcia –100 V dostarcza układ w skład którego wchodzą elementy: C421, R411 ÷ R413, U405. Jeżeli dioda transoptora świeci, to sygnał Ug1OK ma wartość bliską 0 V informujący o prawidłowej pracy zasilacza. Wadą takiego rozwiązania jest to, że nie jest wykrywane zaniżenie napięcia wyjściowego, a jedynie praktycznie całkowity jego brak. Po drugie, na rezystorach R411, R412 obniżających napięcie do wartości ok. 1,3 V na anodzie diody transoptora wytracana jest spora moc.
 
   
b)  regulowane –3 V ÷ –65 V – prąd spoczynkowy lamp.
Zasilacz budowany był na „raty” i dlatego, jak widać na schemacie, tak naprawdę składa się z dwóch zasilaczy połączonych szeregowo. Opierając się na charakterystykach GU50 założono, że wystarczające będzie napięcie siatki o wartości -35 ÷ -40 V. Założenie okazało się błędne, gdyż nie uwzględniało znacznego podniesienia napięcia anody i siatki przyspieszającej, a co za tym idzie potrzeby większej wartości ujemnej napięcia siatki sterującej dla uzyskania właściwego prądu spoczynkowego.
W obydwu zasilaczach zastosowano regulator LM337, którego napięcie wyjściowe regulowane jest potencjometrem. „Pierwszy” zasilacz z układem U406 dostarcza napięcia w zakresie –1,5 ÷ -30 V. Regulator wraz z elementami jego aplikacji znajduje się na płytce interfejsów PCB_G. „Drugi” zasilacz z układem U411 dostarczający napięcia –1,5 ÷ –35 V zmontowano na dodatkowej płytce PCB_G1. W płytkę PCB_G1 wlutowano dwa miedziane druty (1 mm), które po odpowiednim wyprofilowaniu wsunięto w gniazdo J415 płytki PCB_G i przykręcono. Po modyfikacji napięcia: blokowania i prądu spoczynkowego doprowadzane są do bloku lamp z gniazda J423.
Uzyskanie prądu spoczynkowego 4 lamp na poziomie 60 ÷ 100 mA (15 ÷ 25 mA na lampę)  przy napięciu anody 1100 V i siatki drugiej 280 V wymaga przyłożenia do siatek sterujących napięcia ok. –45 ÷ -55 V. W opisanym wzmacniaczu podkówką P403 ustawiono napięcie    -30 V „drugiego” zasilacza. „Pierwszy” zasilacz daje resztę potrzebnego napięcia. Wartość tego napięcia ustawiana jest podkówkami P401, P402 przyłączanymi do minusa zasilania zestykiem przekaźnika K402. Która z nich aktualnie wpływa na wartość napięcia wyjściowego zależy od wybranego przyciskiem MODE trybu pracy. W trybie SSB podkówką P402 należy ustawić takie napięcie, aby prąd spoczynkowy miał wartość ok. 60 mA. Natomiast w trybie CW podkówką P401 ustawiamy prąd ok..80 mA.

Drugi zestyk przekaźnika K402 wykorzystano do sygnalizacji trybu pracy SSB/CW.
 
Uwaga: Poprzez zestyk zapalana i gaszona jest tylko dioda LED trybu CW. Dioda LED „SSB” sterowana jest sygnałem PWM ze zmodyfikowanego układu regulacji kontrastu – opis układu jak i wymagane modyfikacje opisano w punkcie 3.7. 


3.11 Przełączanie RX/TX (G, PCB_G) - schemat 12.
 
  Schemat 12 - Przełączanie RX/TX; wyjście PA.
 
   Przyciskiem OPER możemy włączyć lub wyłączyć sterowanie wzmacniacza z transceivera. Jeżeli OPERATE jest wyłączone, to przekaźnik K403 nie jest wysterowany, a jego zestyki łączą bezpośrednio ze sobą gniazda JKin, JKout – pętla zezwolenia nadawania . Po załączeniu OPERATE sygnał z gniazda JKin dostarczany jest do układu formowania, a następnie do procesora. Natomiast gniazdo JKout przyłączane jest do układu blokowania nadawania w transceive-rze.

   Procesor przełącza układy wzmacniacza na nadawanie w chwili (jeżeli spełnione są wszystkie warunki) zmiany stanu wejścia PD7 (KEYIN) z wysokiego na niski. Transceiver informuje urządzenia zewnętrzne o przejściu na nadawanie poprzez zwarcie do masy sygnału wyprowadzonego na zewnątrz TRX, najczęściej opisanego SEND, TXGND (Yaesu). Aby umożliwić załączanie nadawania wysokim lub niskim stanem sygnału KEYin transceivera lub KEYIN procesora, zastosowano prosty układ logiki zbudowany na dwóch bramkach U407A i U407B którego konfigurację przeprowadzamy zworkami JP400, JP401.
 
Uwaga: W opisanym wzmacniaczu zwieramy zworki JP400 (H/L) – SEND transceivera H→L, PD7 procesora H→L przy przejściu na nadawanie. 
 
   Sygnał POWQRO (pin 3 gniazda J419, J420) steruje dwoma układami: 
 
a)  potwierdzenie nadawanie i zezwolenia na kontynuowanie nadawania.
Stan wysoki na wejściu bufora U409C powoduje wprowadzenie w stan przewodzenia tranzystor T403, który zwiera do masy sygnał KEYout w gnieździe J-Kout. Jest to informacja dla transceivera, że wzmacniacz został przełączony na wzmacnianie i TRX może kontynuować nadawanie.
Zworkę JP402 pozostawiamy rozwartą.
 
   
b)  przełączanie przekaźników QRO/QRP oraz napięć siatki sterującej.
Odpowiednią kolejność przełączania realizuje układ oparty na 4 bramkach; U408A, C, D, F. Rezystory R420, R421 i kondensator C438 wpięte w obwód z bramkami U408D, U408F określają czas przełączania (Ton=26 ms, Toff=40 ms) przekaźnika wyjściowego K2 (próżniowy RBID-26N300). Natomiast R423, R424 i C439 wraz z bramkami U408A, U408C określają czas przełączania (Ton=50 ms, Toff=12 ms) przekaźników: wejściowego K500 (RM84) i napięcia siatki sterującej K1  (blokowanie/prąd spoczynkowy lamp).
Zworkami JP403, JP404 wybieramy napięcie zasilania przekaźników K1 i K500. Cewki przekaźników muszą być na takie samo napięcie !
 
   
Uwaga: Na płytce PCB_G możemy, ale nie musimy montować elementów: C444 ÷ C447, J420, L413 ÷ L415, R426, T406, U410. Zależy to od sposobu połączenia modułu sterownika z modułem interfejsów – opisano w punkcie 3.8. 


3.12 Przełączanie RX/TX - wejście TRX (H, PCB_H), filtr antenowy (J, PCB_J) - schemat 13.
 
  Schemat 13 - Przełączanie RX/TX; wejście PA.
 
   Przedstawiony na schemacie i zmontowany na płytce PCB_H układ, ma za zadanie separować wyjście transceivera od wejścia wzmacniacza i jednocześnie poprawić dopasowanie impedancji TRX/wzmacniacz. Dzięki temu rozwiązaniu SWR „widziany” przez transceiver podczas nadawania nie przekracza 1,5 w całym zakresie KF.
   Wzmacniacz nie pracuje QSK, dlatego zastosowano „wolne” ale jednocześnie niezbyt drogie przekaźniki: na wejściu RM84 (K500), a na wyjściu szklany próżniowy Jennings RBID-26N300 (K2). Podczas nadawania zestyk K500b zwiera do masy „żyłę gorącą” przewodu koncentrycznego łączącego przekaźniki podczas odbioru.
   Filtr antenowy składa się z 6 kondensatorów 10nF/1kV (C550 ÷ C555) i rezystora 1M (R550). Cały tor -  przekaźniki, kable koncentryczne, filtr, gniazda – wykazuje SWR 1,1 ÷ 1,3.

Cewki: drut DNE fi 1,25 mm
     L500 ÷ L503 - 5 zwoi na średnicy 7,5 mm (ściśle)
     L504 - 3 zwoje na średnicy 8 mm (ściśle)


3.13 Pomiar mocy wyjściowej i SWR (I, PCB_I) - schemat 14.
 
  Schemat 14 - Mostek SWR/PWR.
 
   Transformator TR600 wykonano na rdzeniu Amidon FT50-43. Uzwojenie pierwotne to odcinek kabla koncentrycznego H-155 przepuszczonego przez środek rdzenia, którego „gorąca” żyła z obu stron została przylutowana bezpośrednio do bolca gniazda UC-1. Ekran (wraz z zewnętrzną izolacją na której trzyma się transformator – średnica H-155 pasuje dokładnie do transformatora z nawiniętym uzwojeniem wtórnym) pozostawiony jest na długości ok. 1 cm i przylutowany tylko z jednej strony do masy. Uzwojenie wtórne to 33 zwoje drutu w emalii o średnicy 0,3 ÷ 0,4  mm.
   Trymerem C600, będącym elementem dzielnika napięcia, równoważymy mostek. W najprostszy sposób można to wykonać używając bezindukcyjnego rezystora 50 Ω i generatora w.cz lub nawet transceivera. Generator podłączamy do wejścia mostka, a rezystor do wyjścia i obracając trymer ustawiamy minimalną wartość napięcia na katodzie D601. Zmieniamy podłączenie (generator na wyjście a rezystor na wejście) i obracając trymer ustawiamy minimalne napięcie na katodzie D600. Wykonujemy te operacje aż do uzyskania jednakowych wskazań napięcia (w rzeczywistości jak najbliższych), niezależnie od kierunku podłączenia mostka.
   Dławiki L602 ÷ L605 pozwalają skonfigurować wyprowadzenie sygnałów napięcia FWD, RFL na piny gniazda J602. W płytkę PCB_I należy wlutować L603 i L604. Potencjometrem P601 ustawiamy napięcie bazowe dla obu mierzonych napięć: FWD i RFL. Natomiast potencjometrami P600, P602 właściwe wartości napięć odpowiadające mocy padającej FWD i odbitej RFL .

Mostek a oprogramowanie.

   Moc padająca i odbita wyliczana jest na podstawie pomiaru napięć przetwornikami A/D procesora. Napięcie referencyjne wynosi 2,5 V, co oznacza że przetwornik zwróci maksymalną wartość 1023 (przetwornik 12-bitowy) po podaniu na jego wejście napięcia 2,5 V. Założono, a praktyka to potwierdziła, że  maksymalna moc uzyskiwana ze wzmacniacza nie przekroczy 500 W. Dlatego w programie do wyliczania mocy (padającej i odbitej) przyjęto dzielnik 2000, co daje maksymalną mierzoną moc:
     P = 1023 * 1023 / 2000 = 524 W.
     Na LCD wyświetlane są wartości do 520 W, powyżej przekroczenie „-OL-”.

   Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz to, że na płytce sterownika PCB_E zamontowano rezystancyjne dzielniki napięcia z podziałem 1:2 (R328/R329, R330/R331), maksymalne wskazania mocy uzyskamy po podaniu na pin 1, 2 (FWDOUT, RFLOUT) gniazda J310 napięcia ok. 5 V.
 
Uwaga: Należy pamiętać aby wartość napięcia sygnałów FWDOUT, RFLOUT nie przekroczyła 10 V, ponieważ może to spowodować uszkodzenie mikrokontrolera. 



3.14 Wejściowe filtry LPF - schemat 15.
 
  Schemat 15 - Filtry LPF.
 
   Dolnoprzepustowe filtry LPF poprawiające tłumienie niepożądanych harmonicznych wraz z mostkiem pomiaru mocy i SWR miały być zamontowane na wejściu wzmacniacza. Miały, bo nie ma czym przełączać przekaźników filtra LPF, gdyż wszystkie cztery sekcje przełącznika pasm wykorzystano do obsługi filtra PI. Pomysł nie został całkiem porzucony. Wykonany został taki filtr (bez pomiaru mocy i SWR) dla wzmacniacza na GU74B. 

Tych którzy chcieliby wykonać filtry LPF zapraszam na stronę z opisem wzmacniacza na GU74B.


3.15 Wykaz elementów.

   pa_4xgu50_SP9XUH_elementy.xlsx - skoroszyt Excel 2007 i nowszy
   pa_4xgu50_SP9XUH_elementy.xls - skoroszyt Excel 97-2003



E PŁYTKI DRUKOWANE
 
   Płytki projektowano z myślą o możliwości wykonania ich w warunkach domowych metodą termotransferu lub fotochemii. Z tego powodu pola lutownicze elementów mają dużą średnicę, ścieżki są szerokie, a odległości pomiędzy ścieżkami znaczne. Wykonanie druku dwustronnego w warunkach domowych też nie należy do najłatwiejszych,  choć przy odrobinie dokładności i cierpliwości możliwe. Starałem się jak najbardziej zminimalizować ilość połączeń na górnej warstwie miedzi (top), co pozwala wykonać płytki jako jednowarstwowe (tylko bottom), a brakujące połączenia uzupełnić drutem w izolacji (przewodem).

   Punkty wierceń wszystkich pól lutowniczych mają średnicę 0,7 mm.

   Rysunki przedstawiają:
- widok druku warstwy górnej (top), dolnej (bottom),
- odbicie lustrzane dla termotransferu,
negatyw w odbiciu lustrzanym dla fotochemii – przyłożenie zadrukowanej strony folii do warstwy światłoczułej płytki minimalizuje niepożądane podświetlenie punktów lutowniczych i ścieżek,
- rozmieszczenie elementów.
 
   Dla tych którzy chcą zlecić wykonanie płytek firmie zajmującej się profesjonalną produkcją płytek, z programu Protel99SE Service Pack 6 zostały wygenerowane pliki GERBER w standardzie: format: 2:4, calowe, bez mirroru, z obrysem płytki na warstwie KeepOutLayer, WSZYSTKIE OTWORY JEDNAKOWEJ ŚREDNICY 0,7 mm, miedź stanowiąca masę nie jest odsunięta od krawędzi cięcia z warstwy KeepOutLayer.

UWAGA: WSZYSTKIE OTWORY W PLIKACH OWIERTU MAJĄ ŚREDNICĘ 0,7 mm !
 
Płytka Plik GERBER Opis
PCB_A CAM for pcb_A_blok_lamp.zip Blok lamp
PCB_B CAM for pcb_B_zalaczanie.zip Załączanie
PCB_C CAM for pcb_C_zas_anoda_g2.zip Zasilacz anody i siatki przyspieszającej
PCB_E CAM for pcb_E_procesor.zip Sterownik mikroprocesorowy
PCB_G CAM for pcb_G_interfejs.zip Interfejsy, zasilacz siatki sterującej, chłodzenie
PCB_I CAM for pcb_I_SWR.zip Pomiar SWR i mocy wyjściowej
 
PCB_D_K CAM for pcb_D_K_zbiorcze.zip Zbiorczo - pozostałe płytki wymienione poniżej
 
PCB_D CAM for pcb_D_bezpieczniki.zip Bezpieczniki
PCB_E1 CAM for pcb_E1_procesor.zip Klawiatura, wskaźniki LCD
PCB_F CAM for pcb_F_przyc_power.zip Przycisk POWER i dioda LED „POWER”
PCB_G1 CAM for pcb_G1_zas_Ug1.zip Drugi zasilacz siatki przyspieszającej
PCB_H CAM for pcb_H_wejscie_TRX.zip Przełącznik RX/TX wejścia wzmacniacza
PCB_J CAM for pcb_J_filtr_ant.zip Wyjściowy filtr antenowy
PCB_K CAM for pcb_K_temp.zip Czujniki temperatury

pa4xgu50_sp9xuh_gerber_all.zip – wszystkie pliki GERBER

Wymiary płytek w mm (szerokość x długość patrząc na wydruk A4 w pionie).
           
PCB_A 127 x 77 PCB_E1 114,8 x 28,5 PCB_I 81,3 x 44,7
PCB_B 152,5 x 81,3 PCB_F 39,6 x 26,2 PCB_J 58,4 x 34
PCB_C 152,4 x 162,6 PCB_G 152,4 x 157,5 PCB_K 25,4 x 33,5
PCB_D 74,4 x 77,2 PCB_G1 67,7 x 25,4    
PCB_E 152,4 x 153,4 PCB_H 59 x 60    


PCB_A - Blok lamp.
     
BOTTOM ELEMENTY TOP  
 
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
elementy  
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
 
elementy   


PCB_B - Zasilacz anody i siatki przyspieszającej.
     
TOP  BOTTOM  ELEMENTY TOP 
     
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane 
elementy 
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
 
elementy  


PCB_C - Załączanie.
     
TOP  BOTTOM  ELEMENTY TOP 
     
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane 
elementy 
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
  
elementy 


PCB_E - Sterownik mikroprocesorowy.
     
TOP  BOTTOM  ELEMENTY TOP 
     
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane 
elementy 
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
  
elementy 


PCB_G - Interfejsy, zasilacz siatki sterującej, chłodzenie.
     
TOP  BOTTOM  ELEMENTY TOP 
     
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane 
elementy 
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
  
elementy 


PCB_I - Pomiar SWR i mocy wyjściowej.
     
BOTTOM   ELEMENTY TOP    
     
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
elementy   
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
elementy   


PCB_D_K - Pozostałe zbiorczo.
     
TOP  BOTTOM  ELEMENTY TOP 
     
     
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane 
elementy 
       
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
pozytyw
negatyw
odbicie lustrzane
  
elementy 

   
     
   
     
   
     
   



Pliki do pobrania

Schematy
  Schemat 1 - Schemat blokowy.
  PDF GIF Schemat 2 - Blok lamp.
  PDF  GIF  Schemat 3 - Blok lamp.
  PDF  GIF  Schemat 4 - Załączanie PA, żarzenie. 
  PDF  GIF  Schemat 5 - Zasilacz napięcia anodowego. 
   PDF GIF  Schemat 6 - Zasilacz siatki przyspieszającej. 
  PDF  GIF   Schemat 7 - Transformator TR1, bezpieczniki 
  PDF  GIF  Schemat 8 - Sterownik mikroprocesorowy. 
PDF  GIF  Schemat 9 - Sterownik mikroprocesorowy. 
  PDF   GIF  Schemat 10 - Zasilacze niskich napięć, chłodzenie. 
  PDF  GIF  Schemat 10 - Zasilacze niskich napięć, chłodzenie. 
  PDF  GIF  Schemat 11 - Zasilacz siatki sterującej. 
  PDF   GIF   Schemat 11 - Zasilacz siatki sterującej. 
  PDF  GIF  Schemat 12 - Przełączanie RX/TX; wyjście PA. 
  PDF  GIF  Schemat 13 - Przełączanie RX/TX; wejście PA. 
  PDF  GIF   Schemat 14 - Mostek SWR/PWR. 
  PDF   GIF   Schemat 15 - Filtry LPF. 

   pa_4xgu50_sp9xuh_schemat_all.pdf - wszystkie schematy

Elementy schematowe
  pa_4xgu50_SP9XUH_elementy.xlsx    pa_4xgu50_SP9XUH_elementy.xls - skoroszyt Excel 2007 i nowszy
- skoroszyt Excel 97-2003
 


GERBERY
  CAM for pcb_A_blok_lamp.zip 
CAM for pcb_B_zalaczanie.zip
CAM for pcb_C_zas_anoda_g2.zip
CAM for pcb_D_bezpieczniki.zip
CAM for pcb_E_procesor.zip
CAM for pcb_E1_procesor.zip
CAM for pcb_F_przyc_power.zip
CAM for pcb_G_interfejs.zip
CAM for pcb_G1_zas_Ug1.zip
CAM for pcb_H_wejscie_TRX.zip
CAM for pcb_I_SWR.zip
CAM for pcb_J_filtr_ant.zip
CAM for pcb_K_temp.zip
CAM for pcb_D_K_zbiorcze.zip

pa4xgu50_sp9xuh_gerber_all.zip
PCB_A Blok lamp 
PCB_B
Załączanie
PCB_C Zasilacz anody i siatki przyspieszającej
PCB_D Bezpieczniki
PCB_E Sterownik mikroprocesorowy
PCB_E1 Klawiatura, wskaźniki LCD
PCB_F Przycisk POWER i dioda LED „POWER”
PCB_G Interfejsy, zasilacz siatki sterującej, chłodzenie
PCB_G1 Drugi zasilacz siatki przyspieszającej
PCB_H Przełącznik RX/TX wejścia wzmacniacza
PCB_I Pomiar SWR i mocy wyjściowej
PCB_J Wyjściowy filtr antenowy
PCB_K Czujniki temperatury
PCB_D_K Zbiorczo PCB D, E1, F, G1, H. J. K

– wszystkie pliki GERBER

Płytki drukowane
  Płytka A-1. Blok lamp - spód płytki. 
  PDF GIF Płytka A-2. Blok lamp - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - spód płytki.
  PDF  GIF  Płytka A-3. Blok lamp - odbicie lustrzane - spód płytki.
  PDF  GIF  Płytka A-4. Blok lamp - elementy
       
      Płytka B-1. Załączanie - góra płytki. 
  PDF  GIF   Płytka B-2. Załączanie - spód płytki. 
  PDF  GIF  Płytka B-3. Załączanie - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - góra płytki. 
PDF  GIF  Płytka B-4. Załączanie - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - spód płytki. 
  PDF   GIF  Płytka B-5. Załączanie - odbicie lustrzane - góra płytki.  
  PDF  GIF  Płytka B-6. Załączanie - odbicie lustrzane - spód płytki.  
  PDF  GIF  Płytka B-7. Załączanie - elementy
         
      Płytka C-1. Zasilacz HV i G2 - góra płytki. 
  PDF  GIF  Płytka C-2. Zasilacz HV i G2 - spód płytki. 
  PDF  GIF   Płytka C-3. Zasilacz HV i G2 - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - góra płytki. 
  PDF   GIF   Płytka C-4. Zasilacz HV i G2 - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - spód płytki. 
  PDF  GIF  Płytka C-5. Zasilacz HV i G2 - odbicie lustrzane - góra płytki.  
  PDF  GIF  Płytka C-6. Zasilacz HV i G2 - odbicie lustrzane - spód płytki.   
  PDF  GIF  Płytka C-7. Zasilacz HV i G2 - elementy 
       
  Płytka E-1. Sterownik - góra płytki. 
  PDF GIF  Płytka E-2. Sterownik - spód płytki. 
  PDF GIF  Płytka E-3. Sterownik - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - góra płytki. 
  PDF GIF  Płytka E-4. Sterownik - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - spód płytki. 
  PDF GIF  Płytka E-5. Sterownik - odbicie lustrzane - góra płytki. 
  PDF GIF  Płytka E-6. Sterownik - odbicie lustrzane - spód płytki. 
  PDF GIF  Płytka E-7. Sterownik - elementy
       
  Płytka G-1 Interfejs - góra płytki.  
  PDF GIF Płytka G-2 Interfejs - spód płytki.   
  PDF GIF Płytka G-3 Interfejs - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - góra płytki.   
  PDF GIF Płytka G-4 Interfejs - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - spód płytki.    
  PDF GIF Płytka G-5 Interfejs - odbicie lustrzane - góra płytki.    
PDF GIF Płytka G-6 Interfejs - odbicie lustrzane - spód płytki.    
  PDF GIF Płytka G-7 Interfejs - elementy
       
      Płytka I-1 Mostek SWR/PWR - spód płytki.   
  PDF  GIF  Płytka I-2 Mostek SWR/PWR - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - góra płytki.    
  PDF  GIF  Płytka I-3 Mostek SWR/PWR - odbicie lustrzane - spód płytki.    
  PDF  GIF  Płytka I-4 Mostek SWR/PWR - elementy
       
      Płytka D_K-1 Zbiorcze - góra płytki.    
  PDF  GIF  Płytka D_K-2 Zbiorcze - spód płytki.     
PDF GIF  Płytka D_K-3 Zbiorcze - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - góra płytki.     
  PDF  GIF  Płytka D_K-4 Zbiorcze - negatyw, odbicie lustrzane (MIRROR) - spód płytki.      
  PDF  GIF  Płytka D_K-5 Zbiorcze - odbicie lustrzane - góra płytki.      
  PDF  GIF  Płytka D_K-6 Zbiorcze - odbicie lustrzane - spód płytki.       
  PDF  GIF  Płytka D_K-7 Zbiorcze - elementy

pa_4xgu50_sp9xuh_pcb_all.pdf - wszystkie płytk

Rysunki
       
  Rys. 2-1 Dławik katodowy.
  PDF GIF Rys. 3-1 Dławik anodowy - I wersja.
  PDF GIF Rys. 3-2 Pasek montażu uzwojenia dławika I wersja.
  PDF GIF Rys. 3-3 Dławik anodowy - II wersja.
  PDF GIF Rys. 5-1 Mocowanie cewki L5 filtra PI, pasm 10 - 30 m.
  PDF GIF Rys. 5-2 Cewka L6 filtra PI, pasma 40 - 160 m.
  PDF GIF Rys. 5-3 Kondensator anodowy, I arkusz.
  PDF GIF Rys. 5-4 Kondensator anodowy, II arkusz.
PDF GIF Rys. 5-5 Kondensator antenowy, I arkusz.
  PDF GIF Rys. 5-6 Kondensator antenowy, II arkusz.
  PDF GIF Rys. 5-7 Kondensator antenowy, III arkusz.
  PDF GIF Rys 7-1. Blacha montażowa lamp GU50.
  PDF GIF Rys. 8-1 Widok przodu obudowy.
  PDF GIF Rys. 8-2 Widok przodu obudowy - elementy.
  PDF GIF Rys. 8-3 Widok tyłu obudowy.
  PDF GIF Rys. 8-4 Rozmieszczenie elementów w obudowie, widok z góry.
  PDF GIF Rys. 8-5 Etykieta opisowa.

Oprogramowanie
     
  pa_4xgu50_SP9XUH.bas
pa_4xgu50_SP9XUH_atmega1284.hex
pa_4xgu50_SP9XUH_atmega1284.bin
pa_4xgu50_SP9XUH_atmega1284.eep
pa_4xgu50_SP9XUH_atmega644.hex
pa_4xgu50_SP9XUH_atmega644.bin
pa_4xgu50_SP9XUH_atmega644.eep
pa_4xgu50_SP9XUH_eeprom.hex
– kod źródłowy BASCOM
– pamięć FLASH, Atmega 1284, HEX
– pamięć FLASH Atmega 1284, BIN
– pamięć EEPROM, Atmega 1284
– pamięć FLASH, Atmega 644, HEX
– pamięć FLASH, Atmega 644, BIN
– pamięć EEPROM, Atmega 644
– pamięć EEPROM, Atmega 644, 1284, HEX

Artykuł
  pa_4xgu50_sp9xuh_artykul.pdf - artykuł

WSZYSTKIE MATERIAŁY
  pa_4xgu50_sp9xuh_all_doc.zip  - pełna dokumentacja wzmacniacza MC PowerAmp 400