inverted V 40 m » SP9XUH - Polska Radiostacja Amatorska >

<-- MENU dla stron PAGU74B -->
 QTH Loc:  JN99WX    ITU: 28    DXZone: 15    Powiat: (M)KR    Gmina: KR11      
   
 
Antena Inverted V na 40 m
Balun prądowy 1:1
Miernik częstotliwości 100 MHz
Wzmacniacz 4 x GU50
Moduł pomiarowy MP-2010 

Informacje o zawartości strony

Wpisz znak

Księga gości

Moje GG
    Radia, anteny, osprzęt



Inverted V na pasmo 40 m

   Bardzo dużo polskich i polskojęzycznych stacji można usłyszeć na paśmie 40 m, w okolicach częstotliwości 7,150 MHz. Antena W8010 którą posiadam, co prawda obejmuje pasmo 40m, ale zestrojona jest na część CW i w górnym zakresie pasma ma duży SWR. Dlatego postanowiłem wykonać antenę na 40 m. Po namyśle wybór padł na Inverted V. Powody; prostota, taniość wykonania i zajmuje mało miejsca.

Środek anteny zawieszony jest na wysokości ok. 9m. Ramiona wykonane są z linki miedzianej w izolacji (średnica miedzi 1,5 mm), a długość każdego z nich wynosi 9,8 m. Końce ramion znajdują się około 3 m nad ziemią i poprzez izolatory zamocowane są do słupków. Antena zasilana jest poprzez kabel koncentryczny 50 Ohm i balun prądowy 1:1. Można bezpośrednio przyłączyć żyłę i ekran kabla koncentrycznego do ramion anteny. Lepiej jednak jest założyć balun, Który zniweluje prądy asymetrii i nie dopuści do powstawania zakłóceń TVI bądź BCI. Szkoda zadzierać z sąsiadami,

Pomiary dokonane analizatorem NWT-7 pokazują, że antena ma całkiem przyzwoity SWR - w zakresie częstotliwości od 7,000 do 7,200 MHz nie przekracza on 1,5, a w punkcie rezonansu osiąga wartość 1,14.

   
 


Prąd asymetrii
 
   Idealnie „symetryczną” antenę możemy spotkać w książkach, ale nigdy nie spotkamy ją w rzeczywistości. Idealna symetria jest tylko teoretycznym założeniem, niemożliwym do osiągnięcia. Symetryczna antena wymaga symetrii geometrycznej, nie tylko w samej antenie i linii zasilającej, ale w polu elektromagnetycznym anteny. Pole to oddziaływuje ze wszystkimi obiektami znajdującymi się w pobliżu, tak więc wymagania idealnej symetrii dotyczą także otoczenia anteny. Jest to niemożliwe do spełnienia, gdyż pole rzeczywistej anteny jest zniekształcane przez obiekty znajdujące się w pobliżu: budynki, metalowe maszty. Niesymetria pola elektromagnetycznego w otoczeniu anteny powoduje, że wszystkie napięcia i prądy wzdłuż przewodów anteny będą niesymetryczne, a co za tym idzie możemy spodziewać się nierównych napięć i prądów w punkcie zasilania anteny. Nierówne prądy w punkcie zasilania anteny powodują pojawienie się prądu asymetrii w.cz. płynącego po zewnętrznej powierzchni linii zasilającej. Może to prowadzić do sprzężeń zwrotnych w,cz,, objawiających się zniekształceniami audio i interferencjami podczas nadawania oraz zwiększeniem szumów podczas odbioru.
Pojawienie się prądu asymetrii powoduje promieniowanie linii zasilającej, a prąd asymetrii szuka drogi do ziemi np. przez instalacje elektryczną, linię TV czy sprzęt krótkofalarski. Tak samo jest w drugą stronę. Zakłócenia elektryczne emitowane przez urządzenia używane w domu, przechodzą po zewnętrznej części oplotu linii zasilającej do odbiornika radiostacji.

Najczęściej energia w.cz. dostarczana jest koncentryczną linią zasilającą. Efekt naskórkowości wymusza przepływ prądu po powierzchni przewodnika i powoduje że energia w.cz. wewnątrz linii koncentrycznej nie może przedostać się przez ekran kabla i pozostaje wewnątrz linii, aż do osiągnięcia punktu zasilania anteny. W tym punkcie ekran kabla się kończy i możemy powiedzieć, ze jest to główne miejsce powstawania niepożądanego prądu asymetrii. Ten sam efekt naskórkowości stwarza drogę dla prądu w.cz. i umożliwia jego przejście na zewnętrzną powierzchnię ekranu i przepływ prądu do nadajnika.
Dlatego aby zmniejszyć wartość tego prądu stosujemy baluny: napięciowe i prądowe.
Który z balunów 1:1 – napięciowy czy prądowy – lepiej spełnia swoje zadanie?. Jak zwykle opinie są różne.


Balun prądowy

   Balun prądowy bezpośrednio oddziaływuje na prąd asymetrii i przez to pomaga poprawić symetrię anteny. Najprostsze rozwiązanie baluna, to nawinięty na rdzeniu odcinek przewodu koncentrycznego, tworzący dławik w.cz. (na rysunku poniżej).

   

Dławik stanowi dużą impedancję na drodze prądu asymetrii, co powoduje jego zmniejszenie. Należy dodać, że balun nie jest w stanie całkowicie usunąć efektów asymetrycznej instalacji antenowej. Nawet jeżeli prąd asymetrii jest zdławiony przez balun w punkcie zasilania, to w praktyce może pojawiać się ponownie w linii zasilającej dalej od punktu zasilania. Dlatego może okazać się, że aby zlikwidować ten prąd asymetrii, będziemy musieli zainstalować dodatkowe dławiki (baluny) na kablu koncentrycznym, np. przy wejściu do pomieszczenia.

Zaletą baluna prądowego o przekładni 1:1, jest to, że możemy wykonać go bardzo szybko i raczej nie musimy obawiać się, że nam nie „wyjdzie”. Balun wykonany jest, jak widać na zdjęciu, kablem koncentrycznym RG-58. Ilość zwoi od strony zasilania, jak i od  strony anteny jest taka sama i wynosi 7. Rdzeń to FT240-77 o sporych wymiarach 61/35,6/12,7 mm. Ułożenie zwoi, ani ich liczba nie mają decydującego znaczenia. Taki sposób nawinięcia jest o tyle dobry, że ułatwia montaż mechaniczny, gdyż końce koncentryka znajdują się po przeciwnych stronach rdzenia. Dodatkowo, odsunięcie wejścia od wyjścia powoduje, że pojemność we/wyj jest mała.


1024x768 1024x768 1024x768


SWR anteny    
1024x768 1024x768 1024x768