MFJ-250 » SP9XUH - Polska Radiostacja Amatorska >

<-- MENU dla stron PAGU74B -->
 QTH Loc:  JN99WX    ITU: 28    DXZone: 15    Powiat: (M)KR    Gmina: KR11      
   
 
Antena Inverted V na 40 m
Balun prądowy 1:1
Miernik częstotliwości 100 MHz
Wzmacniacz 4 x GU50
Moduł pomiarowy MP-2010 

Informacje o zawartości strony

Wpisz znak

Księga gości

Moje GG
    Radia, anteny, osprzęt



Sztuczne obciążenie MFJ-250



   Jak przydatne jest sztuczne obciążenie w pracowni radioamatora, nie trzeba chyba nikomu udowadniać. Zwłaszcza tym, którzy naprawiali i regulowali końcówki mocy w transceiverach lub budowali wzmacniacze w.cz. lampowe czy tranzystorowe. Na początku chciałem zrobić takie obciążenie samemu. Jednak nie mając dostępu do bezindukcyjnych rezystorów dużej mocy, kupiłem fabryczne sztuczne obciążenie MFJ-250.

   Instrukcja podaje, że do sztucznego obciążenia możemy przyłożyć moc: 1kW CW lub 2kW PEP przez 10 minut; 0,5 kW CW lub 1 kW PEP przez 20 minut. Deklarowane ciągłe obciążenie wynosi 200W CW lub 400W PEP. Cieczą chłodzącą może być olej transformatorowy lub lepiej mineralny. Nie mając takich olejów, na próbę zastosowałem olej silnikowy. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, gdyż jego temperatura pracy jest niższa, a po zagrzaniu się mocno paruje.
   Na dzień dzisiejszy nie posiadam wzmacniacza pozwalającego przetestować sztuczne obciążenie mocą 1 kW. Używałem go natomiast przy uruchamianiu wzmacniacza na lampach GU50. Przy mocy około 400 - 450W CW i czasie nadawania 15-20 minut, temperatura „beczki” nie była zbyt duża, taka, że można było ją dotykać palcami (nie parzyła). Pomiar współczynnika SWR w zakresie 1 – 60 MHz wykonałem analizatorem NWT-7; wyniki pomiaru na rysunku poniżej. Dla częstotliwości UKF i UHF pomiarów dokonałem miernikiem  AVAIR SX-1000 i wynoszą one: 144-146 MHz – około 1,3; 430-440 MHz – około 2,3.


Specyfikacja
  Impedancja 50 Ohm
  VSWR 1,2:1 - od 0 do 30 MHz
1,5:1 - od 30 do 300 MHz
2:1 - od 300 do 400 MHz
  Moc max 1000W
  Wymiary wys. 19 cm x średnica 16,5 cm
  Waga 0,7 kg
  Olej mineralny, transformatorowy



    Charakterystyka moc/czas           SWR 1,5 - 60 MHz